Review: 10 Alternatieve tips om snurken te verhelpen!

Hoe voorkom je snurken en oplossingen voor snurken.

Review: 10 Alternatieve tips om snurken te verhelpen! Als dit niet helpt lees dan nog even verder zodat je weer allebei kunt genieten van een goede nachtrust.

Graag wil ik je wat alternatieve snurken tips geven om het snurken te verhelpen.
De kans is groot dat je die allemaal al hebt geprobeerd en dat je meteen door wilt naar een andere oplossing voor snurken.

Kijk dan hier eens rustig verder wie weet ligt het verhelpen voor het snurken wel heel dichtbij en kun je weer gezellig naast elkaar in één bed liggen en allebei heerlijk slapen! Natuurlijk kun je oordoppen voor snurken proberen maar daarmee bestrijd je alleen de symptomen en niet de oorzaak. En dat is dus geen remedie tegen snurken.

Als iemand snurkt is dat een groot probleem. De niet snurkende partner kan er niet van slapen en meestal rust degene die snurkt ook niet altijd even goed uit met al dat gesnurk. Maar snurken tegengaan hoeft niet moeilijk te zijn. Lees de volgende om het snurken te verhelpen en je weer slaapt als een Roos.

Inhoudsopgave

Hier een paar oplossingen om snurken te verhelpen

Tip 1: Slaap op je zij

Ga als je snurkt zoveel mogelijk op je zij liggen. Het is namelijk zo dat als je op je rug ligt je tong en de zachte gedeeltes van je gehemelte naar achteren in je mond gaan. Daar vernauwen ze dan de luchtweg en begint het vervelende snurken geluid.

Zorg dat je een niet te harde matras hebt als je toch iedere keer op je rug wakker wordt.
Omdat je schouders niet voldoende weg kunnen zakken krijg je daar last van en rol je in je slaap op je rug.

Tip 2: Geen alcohol of in ieder geval niet vlak voor het slapen

Alcohol verslapt je spieren en omdat je tong een grote spier is zal je begrijpen dat deze ook verslapt.
Hierdoor zul je sneller snurk geluiden maken.

Dus geen alcohol of minder helpt het snurken tegengaan.

Tip 3: Werk aan een gezonde levensstijl 


Zorg dat je genoeg beweegt want overgewicht is ook een oorzaak van snurken.

Dus probeer te werken aan je overgewicht, hierdoor zul je je ook fitter en gezonder gaan voelen. En dan neem je niet alleen de oorzaak van snurken weg maar daarnaast haal je nog meer voordelen.

Voorkom snurken door aan de slag te gaan met je overgewicht en je gaat je op heel veel meer vlakken beter voelen.

Tip 4: Voorkom snurken met mond en keelspieren training

Dit kan je doen met behulp van een logopedist maar je kunt door het doen van ademhalingsoefeningen ook al veel bereiken. Ook het bespelen van bijvoorbeeld een blaasinstrument of actief zingen helpen.

Op deze manier train je je mond- en keelspieren en zul je gaan merken dat je minder snurkt.
En als je dit lang genoeg volhoud zal het naar alle waarschijnlijkheid helemaal stoppen en heb je jouw remedie tegen snurken gevonden!

Tip 5: Stoppen met roken!

Ook roken bevordert het snurken.
Omdat je met roken je keel irriteert zal deze zwellen, ook zal je neus sneller verstopt raken door het roken. En dit kan dus een oorzaak van snurken zijn.

Naast dat roken super ongezond is zou het dus om meerdere redenen beter zijn om hiermee te stoppen. Voorkom snurken en voel je dubbel zo fit! 

Tip 6: Een luchtbevochtiger in de slaapkamer

Als je een luchtbevochtiger in je slaapkamer plaatst zal hierdoor de lucht minder droog zijn, een belangrijke oorzaak van nurken!
Door de luchtbevochtiger krijg je een minder droge keel en minder droge neusholte en zal het het snurken tegen gaan.

Omdat de lucht dan vlotter naar je longen wordt vervoerd zal dit minder trillingen met zich mee brengen en daarmee het snurken geluid verminderen..

Tip 7: Brandnetelthee of Munt gebruiken

Als je last hebt van een verkoudheid of een allergie zal dit ook een bijdrage leveren aan het snurken.
Door brandnetelthee of munt hee te drinken voor het slapen gaan zal dit de ademhalingsmoeilijkheden verminderen en het snurken tegen gaan.

Brandnetel staat erom bekend op een natuurlijke wijze allergische reacties te onderdrukken.
En munt is gezond vanwege zijn calcium, fosfor, vitamine C en E en ook nog een klein beetje vitamine B-complex.

Dit is goed voor de bescherming van je immuunsysteem, ook zorgt de geur van munt tegen de afvoer van bacteriën en slijm.
Als je ervoor kunt zorgen dat je luchtwegen vrij zijn zal het snurken verminderen.

Tip 8: Extra Vierge olijfolie met honing

Ook kun je het snurken verminderen door het innemen van olijfolie met een beetje honing voor het slapen gaan. De olijfolie zorgt voor de smering achterin je keel, hierdoor zullen de trillingen in je keel verminderen. En dus minder kans op het bekende snurken geluid.

Ook heeft olijfolie als bijwerking dat het ontstekingsremmend werkt.

Tip 9: Goed hoofd kussen en snurken zal verminderen

Als je een goed hoofdkussen hebt zullen je nek- en schouderspieren beter ontspannen. Ook moet je ervoor zorgen dat je hoog genoeg ligt met je hoofd zonder dat je schouder teveel belast wordt. Hierdoor zul je ook langer op je zij blijven liggen. En dat bewijst de relatie tussen je kussen en snurken.

Wat weer beter is tegen het snurken. 

Tip 10: Eet niet voor het slapen

Ook kun je wat doen tegen snurken door ervoor te zorgen dat je twee uur voor het slapen gaan niet een hele zware maaltijd eet.
Omdat hierdoor de druk op je longen groter wordt zul je meer oppervlakkig gaan ademhalen.

Omdat je oppervlakkig ademt zul je ook in een hoger tempo adem halen en is de kans groter dat je gaat snurken. Ik hoop dat je met deze snurken tips al vooruit kunt voordat je gedwongen bent antisnurkproducten te proberen.

Hoe ontstaat snurken eigenlijk?

Dat is eigenlijk heel simpel, dit komt doordat de lucht die je inademt niet makkelijk naar de longen kan stromen.

Omdat de tong, doordat je op je rug ligt, naar achteren zal zakken wordt de ruimte verkleind en daardoor ontstaat er bij het inademen onderdruk in de keel.

Door deze onderdruk worden de huig, tong en wanden van de keelholte naar elkaar gezogen en die gaan daardoor trillen. Deze trillingen veroorzaken het snurken geluid.

Het is zo dat als men ouder wordt alle spieren ook een beetje slapper worden. En dat geld ook voor de spieren  en het spierweefsel in onze mond en achterin de keel.

Inmiddels weten we welke oorzaken er nog meer van invloed zijn op het snurken:

Ook kan één van de oorzaken slaap apneu zijn. Als je aan slaap apneu lijdt dan snurk je vrijwel altijd. 

Waarom je niet slaapt
Sleep Smarter
Slaap Matthew Walker
Baby in een droomritme Lekker slapen zonder huilen

Wat is slaapapneu?

Als je slaapapneu hebt dan stop je in slaap met ademhalen. Dit gebeurt meerdere keren in je slaap maar je hersenen zorgen ervoor dat je na een aantal seconden weer door ademt.

Het probleem met slaapapneu is dat je niet goed uitrust in je slaap omdat je hersenen constant het signaal moeten geven om weer door te ademen.

Hierdoor ben je dan ook overdag heel erg moe en kun je zomaar even in slaap vallen.
Met slaapapneu heb je verschillende gradaties:

  1. Lichtere vorm van slaapapneu dan wordt je nachtrust ongeveer 5 tot 15 keer onderbroken per uur.
  2. Matige vorm van slaapapneu dan wordt je nachtrust ongeveer 15-30 keer onderbroken per uur.
  3. Ernstige vorm van slaapapneu dan wordt je meer dan 30 keer in je slaap onderbroken.

Als je aan slaapapneu lijdt dan moet je daar wel goed mee omgaan omdat dit verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee brengt.

Je kunt last hebben van vermoeidheid of concentratie stoornissen. Dat is natuurlijk ook logisch als je langdurig geen goede nachtrust krijgt dan gaat dat op termijn problemen geven.

Het is dus ook raadzaam als je deze klachten hebt en je partner heeft ook al gemerkt dat je niet altijd door ademt tijdens je slaap je het best naar de keel-, neus- en oorarts kunt gaan.

Het heeft dan niet zoveel zin om met een huismiddel tegen snurken aan de gang te gaan.
Je moet dat heel serieus nemen en er goed mee omgaan.

Wat kun je tegen snurken doen?

Natuurlijk wil je snurken verhelpen of het snurken verminderen. Wat helpt er wel als je de bovenstaande snurken tips al hebt geprobeerd?

Er zijn een aantal verschillende hulpmiddelen tegen snurken verkrijgbaar.
Maar het is belangrijk om te weten te komen wat voor snurk type je bent.

Je hebt drie verschillende soorten snurk types;

  • Primair snurken
  • UARS, Upper Airway Resistance Syndrome
  • OSAS, Obstructieve Slaap Apeneu Syndrome

Primair snurken

Bij primair snurken krijg je nog voldoende zuurstof binnen tijdens je slaap.
Het is de meest onschuldige vorm van snurken voor je gezondheid. 

Maar het kan natuurlijk wel super irritant zijn voor je bed partner en deze grijpt naar de oordoppen voor snurken.

UARS

Bij UARS of wel de Bovenste Luchtweg Resistentie Syndroom worden de bovenste luchtwegen
gehinderd bij het inademen van de lucht.

Als we over de bovenste luchtwegen praten hebben we het over de luchtwegen boven de adamsappel.

Bij de UARS aandoening hebben de patiënten meer moeite om de ingeademde lucht naar de longen te krijgen. Er zit veel weerstand naar de longen toe. 

Dit kan gepaard gaan met snurken maar ook met een piepend geluid. Als je aan UARS lijdt dan betekent het dat je minder diep slaapt. Je hersenen blijven actief in de gaten houden of je wel voldoende ademhaalt.

Dit betekend dan ook dat je meer vermoeid wakker wordt en ook overdag momenten van slaperigheid hebt.

OSAS

Bij OSAS is het zo dat de ademhaling bij degene die slaapt meerdere keren per nacht stopt.
Hierdoor slapen deze mensen die hieraan lijden nooit diep. 

De hersenen zijn voortdurend bezig om het lichaam in de gaten te houden.
Hierdoor rusten mensen nooit goed uit als ze OSAS hebben.

Wanneer kun je OSAS krijgen:

  • Overgewicht
  • Ouderdom
  • Erfelijkheid
  • Groei van poliepen
  • Gebruik van medicijnen

Het is zeer belangrijk als je OSAS hebt er verstandig mee om te gaan omdat de gezondheid risico’s erg groot zijn.
Je kunt te maken krijgen met;

  • Hartfalen
  • Hoge bloeddruk
  • Hartaandoeningen
  • Beroerte
  • Hartritmestoornissen 

Het is wel zo dat dat snurken van kwaad tot erger kan gaan. Dus het is niet alleen belangrijk om het snurken geluid de baas te worden. Maar ook te voorkomen dat je in een verder stadium terecht komt als je nog in de primaire snurkfase bent.

Snurken verhelpen


Er zijn o.a. planten die helpen tegen snurken. Een hele makkelijke oplossing is het en het zou natuurlijk geweldig zijn als dit jou snurken kan verhelpen. Zoals je waarschijnlijk wel zult weten zijn kamerplanten goed voor de lucht kwaliteit in je huis.

Ze zorgen voor extra zuurstof, verhogen de luchtvochtigheid en wie houd er nou niet van planten in huis.
En dan is de anti snurk plant helemaal een mooie oplossing. Een heel goed huismiddel tegen snurken.

Welke planten kun je dan het best in je slaapkamer zetten:

# Ananasplant

Geeft ’s nachts extra zuurstof af en zorgt dus voor een betere ademhaling

# Krulvaren

Deze plant heeft een luchtfilterende eigenschap en geeft ook extra zuurstof af

# Jasmijn

Is een rust-gever en dit komt vooral door de geur

snurken verhelpen
Aloe Vera Bloem

# Aloe Vera

Ook vanwege de extra zuurstof die deze plant ’s nachts afgeeft is de
Aloe Vera plant behept met heel veel goede eigenschappen.

# Sansevieria

Ook deze plant verhoogt de luchtvochtigheid in je slaapkamer en zuivert de lucht.

Hoe kun je snurken verhelpen?

Om definitief te stoppen zijn er genoeg hulpmiddelen om snurken te verhelpen.
Alleen zal bij de één de kamerplant helpen en bij de ander een zachtere matras.

Het is wel belangrijk om het snurken serieus te nemen. En zorg dat je duidelijk krijgt wat bij jou de oorzaak van snurken is. Hoe ontstaat snurken in jouw geval. Roken, overgewicht te veel alcohol? Allemaal slechte leefgewoonten die de oorzaak van snurken kunnen zijn.

Als je al van alles hebt geprobeerd en je voelt je overdag ook niet echt fit dan is er misschien wel meer aan de hand.
Dan is het misschien goed om een Polysomnografie (PSG) te laten maken.

Dit is een slaaponderzoek waarbij er door middel van fysiologische parameters de slaap van een patiënt wordt opgenomen. Hieruit kunnen ze dan aflezen welke slaap niveau’s je allemaal doorloopt als je slaapt.

En zo kan er vast gesteld worden of je mogelijk een slaap stoornis hebt.
Het is dus erg belangrijk om hier op een serieuze manier mee om te gaan.

Conclusie

Je hebt maar één lichaam en het is goed om eerst op een alternatieve manier te zoeken naar een oplossing voor jouw snurk probleem. Als dat geen oplossing biedt moet je verder zoeken naar een eventuele oplossing.

Ik wens jou en je partner een fijne nachtrust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *