Review: Winterland van Kim Faber en Janni Pedersen

Winterland van Kim Faber en Janni Pedersen

In de gestage stroom Scandinavische thrillers mag een recensie van het debuut ÔÇśWinterlandÔÇÖ van het auteurs-duo Kim Faber en Janni Pedersen zeker niet ontbreken.

Wat is dat toch dat die noorderlingen er zo goed in slagen het ene na het andere misdaadverhaal te produceren? Ook nu weer werd ik getroffen door de uitstekende schrijfstijl, het kunnen cre├źren van sfeer en het in elkaar draaien van een uitstekende plot. Ik kon de winterse koude soms gewoon voelen.

Winterland

In Winterland maken we onder andere kennis met inspecteur Martin Juncker die na een professionele misstap overgeplaatst word van Kopenhagen naar een klein, op het oog saai, provinciestadje. Hij is hier zelf opgegroeid en combineert zijn werk met de verzorging van zijn dementerende vader. In het plaatsje moet een nieuw bureau worden opgestart waarbij Juncker het bevel krijgt over 2 jonge, onervaren agenten. Er lijkt niet veel aan de hand tot dat er een moord gepleegd wordt en er brand ontstaat in het plaatselijke azc. Is er een verband met neo-nazisme?

Samenwerking Juncker en Signe

Ondertussen leren we ook voormalig partner van Juncker, Signe kennen. Zij werkt in Kopenhagen aan een bomaanslag op een kerstmarkt die aan dertien mensen het leven heeft gekost. Ze moet met een groot team specialisten zien de onrust die de aanslag heeft veroorzaakt in de kiem te smoren. Als er een motief gevonden word en een mogelijke dader in beeld komt blijken er banden te zijn met de zaak van Juncker. Zal de samenwerking tussen de twee weer opgestart kunnen worden?

Naast dit spannende gegeven weten de schrijvers ook nog de achtergronden van Signe en Juncker uit te werken. Juncker zit in een relatie op afstand met zijn vrouw en dus de zorg voor zijn dementerende vader met wie hij nooit een goede band heeft gehad. Aan de andere kant heeft Signe een groot geheim voor haar partner en gezin te verbergen. Een geheim wat voor haar zelf een onuitwisbaar trauma betekent en een enorme frustratie jegens een collega.

Eigentijds verhaal vanwege themaÔÇÖs

Doordat Faber en Pedersen het terrorisme en vluchtelingen-vraagstuk als thema voor Winterland hebben gekozen is het een eigentijds verhaal geworden. De verwikkelingen en het plot worden op een uitstekende manier aan mij als lezer gepresenteerd. Hierdoor was ik van het begin af aan getriggerd om het boek in een razend tempo uit te lezen. En dat heb ik met zeer veel genoegen gedaan. Ik hoop dat er na het debuut van Kim Faber en Janni Pedersen snel meer boeken mogen volgen.

Wat mij betreft een welverdiend debuut met 5 sterren beloond!