Review: Stille Schreeuw van Angela Marsons

Stille schreeuw Angela Marsons

Boekrecensie Stille Schreeuw van de Britse schrijfster Angela Marsons. Deze auteur is al 25 jaar bezig met schrijven maar pas sinds 2015 wordt haar werk gepubliceerd, eerst nog alleen in de vorm van e-boeken. Sinds kort kun je haar werk ook in drukvorm in de boekhandel terug vinden en zijn er wereldwijd al  3 1/2 exemplaren in  28 talen uitgebracht.

Stille Schreeuw van Angela Marsons is een uitgave in de thriller-reeks rond de persoon van Kim Stone, rechercheur in de Black Country, in het midden westen van Engeland. Kim is een behoorlijk eigengereide, keiharde, sociaal haast onaangepaste persoon die samen met haar team de meest moeilijke misdaden dient op te lossen. Haar verleden van in de steek gelaten meisje, wat van tehuis naar pleeggezin en weer terug verhuisde, zit haar vaak in de weg.

Stille schreeuw

Zo ook in deze titel, Stille Schreeuw, die begint met de moorden op twee oud-medewerkers van het kindertehuis Crestwood. Vooralsnog is dat de enige connectie die gemaakt kan worden tussen de moorden. Totdat blijkt dat het eerste slachtoffer contact heeft gehad met een archeoloog die al twee jaar bezig is om toestemming te krijgen op het nabij het gesloten tehuis gelegen terrein, een opgraving te gaan doen.

Dan begint er langzaam een balletje te rollen, wat zeker bevestigd word als op dit terrein de stoffelijke overblijfselen worden gevonden van een tiener. Aan Kim Stone en haar team de moeilijke taak om te gaan ‘graven’ in de geschiedenis van het tehuis en zijn voormalige bewoners en medewerkers. Gedurende dit onderzoek moet Kim regelmatig op de vingers worden getikt door haar chef vanwege haar onorthodoxe methoden.

Kim bijt zich echter helemaal vast in deze speciaal voor haar gevoelige zaak en weet het mysterie steeds verder te ontwarren. Nadat er zelfs een derde meisje op het terrein word gevonden beginnen de puzzelstukjes langzaam op zijn plaats te vallen. Het zal echter tot de laatste bladzijde gaan duren eer dat laatste stukje gevonden wordt en we met een onverwachte wending in het plot geconfronteerd worden…

Ik als liefhebber van een goede spannende roman vond dit een erg goed boek. Na het lezen van de laatste alinea’s heb ik echt even alles moeten evalueren om de plot te snappen. Er zit een mooie opbouw in het verhaal waarbij de vele personages en onderlinge relaties mooi uitgelicht worden. Geen moment heb ik het idee gehad dat de oplossing van de misdaden zo verrassend zou zijn. Top!

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van In Hechtenis van Nicci French ook zeker even!