Review: Een onmogelijke Keuze van de Britse auteur Clare Mackintosh

Een onmogelijke Keuze  Clare Mackintosh

Deze week de recensie van het boek Een onmogelijke Keuze van de Britse auteur Clare Mackintosh.

Ja, af en toe heb je van die boeken die zo aangrijpend zijn dat de tranen je regelmatig in de ogen springen. Dit is er zo een, knap als je het bij dit aangrijpende verhaal droog weet te houden, mij is het in ieder geval niet gelukt.

Vanuit eigen ervaring met het onderwerp schrijft Clare Mackintosh, voormalig politie functionaris, een zeer meeslepend boek over de gruwelijk moeilijke keuze van kwaliteit van leven. Een vader en moeder, Pip en Max, moeten beslissen over het leven van hun zwaar door een hersentumor getroffen 3-jarige zoon Dylan. Het directe gevaar van de tumor is na vele behandelingen wat geluwd maar het resultaat is dat Dylan in een soort vegetatieve staat leeft.

En dan komen de ouders voor een Onmogelijke Keuze in hun en vooral Dylan’s leven te staan. Ondanks dat er sprake is van een liefdevol huwelijk kunnen ze geen overeenstemming bereiken wat te doen. Verder gaan met behandelen en misschien enkele jaren erbij, of stoppen met strijden en Dylan laten gaan. Wat is de kwaliteit van leven als ze doorgaan en hoeveel meer moet je een zo jong kind aandoen? Dilemma’s waar je als ouder niet voor wilt komen te staan.

En als je het dan niet met elkaar eens kunt worden, wie neemt dan de beslissing? Het ziekenhuis waar Dylan tot dan toe in behandeling is geweest adviseert de behandeling te stoppen en voor palliatieve zorg te gaan. En daarmee staan Pip en de behandelend arts lijnrecht tegenover echtgenoot Max, die kiest voor verder behandelen. Aldus wordt de gang gemaakt naar de rechtbank met alle dramatische gevolgen van dien.

Clare Mackintosh weet deze tweespalt tussen de echtelieden ontzettend meeslepend weer te geven. Ook wordt er uitgebreid beschreven wat de rechtszaak voor impact heeft op de media en de publieke opinie. De schrijfster slaagt erin om het verhaal vanuit het perspectief van zowel Pip en Max maar ook de behandelend arts, Leila, te schrijven. En dat doet ze op een zodanige manier dat je als lezer even op het verkeerde been komt te staan. Gebeurt dit nu echt of is het een voorstelling van ‘wat als’ dit of dat?

Een Onmogelijke Keuze is vanwege het onderwerp een zeer emotioneel, maar geen gemakkelijk boek. Naarmate je verder in het verhaal komt krijg je ook nog eens te maken met de beschrijving van hoe het gegaan zou kunnen zijn als de ene keuze was gemaakt of de andere. En daar moest ik af en toe even alle zeilen bijzetten om niet verdwaald te raken in de duisternis die Clare Mackintosh weet op te werpen!

Van mij krijgt dit boek absoluut 4+ sterren!