Review: Het Laatste Leven van Peter Mohlin en Peter Nyström

Het Laatste Leven van Peter Mohlin en Peter Nyström

Deze week in de Boekenrecensie weer een heerlijk, spannende Scandinavische thriller; Het Laatste Leven van het schrijversduo Peter Mohlin en Peter Nyström. Het is voor deze twee Zweedse schrijvers hun debuutroman. Voor mij een zeer sterk begin waarvan ik hoop dat het een vervolg mag hebben.

FBI Under-cover agent

John Adderly is als under-cover agent van de FBI betrokken bij een operatie tegen een gevreesd drugskartel. Hij dreigt ontmaskerd te worden maar wordt op het laatste moment gered van de dood door zijn collega Trevor. Tot het moment dat John in het ziekenhuis wakker word uit de narcose is hij niet op de hoogte van Trevor’s rol bij de operatie. Ze belanden op de dezelfde kamer en tussen hen groeit een sterke band.

Omdat het leven van John niet zeker is gaat hij het getuigenbeschermingsprogramma in van de FBI. Hij kiest ervoor om naar zijn geboorteplaats Karlstad in het midden van Zweden te vertrekken. De FBI heeft ervoor gezorgd dat hij daar aan de slag kan in het pas opgerichte      cold-case team. En dan blijkt dat John daar niet voor niets voor heeft gekozen…..

Cold-case team

Het cold-case team gaat aan de slag met de 10 jaar oude verdwijning van de tiener-dochter van een zeer vermogende familie. In die zaak is een verdachte in beeld geweest die echter door gebrek aan bewijs weer moest worden vrijgelaten. En die verdachte blijkt Billy, de halfbroer van John te zijn.

John die na de scheiding van zijn ouders al 20 jaar geleden met zijn vader in New York is gaan wonen voelt zich verplicht ervoor te zorgen licht op deze zaak te gaan werpen. Hij beantwoord hiermee aan de wens van zijn alcoholistische moeder die hem heeft geschreven. Al snel weet de Zweedse Amerikaan het begraven lichaam van het meisje te achterhalen waarmee de zaak een moordonderzoek wordt. Maar in plaats van dat dit feit Billy vrij pleit word de verdenking alleen maar groter.

Onuitwisbare familieband

Dit zorgt voor spanning tussen de familieleden en is voor John reden om het verboden contact met zijn vriend Trevor te starten. Ze hebben allebei hetzelfde meegemaakt en weten van elkaar waar de pijn zit. Ondertussen begint de ware identiteit van John langzaam bij steeds meer mensen bekend te worden. Iets wat uitdrukkelijk verboden is om John veilig te houden tegen het drugskartel.

Ik heb ouderwets genoten van dit goed geschreven spannende boek. Het verhaal kent veel onverwachte wendingen en ook de plot zie je absoluut niet aankomen. De verschillende karakters zijn goed uitgewerkt en ook de sfeer is goed in woord geschreven. Zo goed dat je je kunt verplaatsen in de hoofdpersoon en zijn dilemma’s!

5 van de 5 sterren wat mij betreft!

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van  Stille Schreeuw van Angela Marsons ook zeker even!