Review: Bloemen van de duisternis van Tatiana de Rosnay

Bloemen van de Duisternis van de Franse auteur Tatiana de Rosnay

Bloemen van de duisternis van Tatiana de rosnay

Dit boek van Tatiana de Rosnay is ook als luisterboek en e-book te bestellen!

Roman, die zich afspeelt in het Parijs van de nabije toekomst

Het wordt mijn eerste boek van deze Franse auteur/journaliste die er al een behoorlijk aantal uitgebracht heeft. Vele van de boeken van Tatiana de Rosnay zijn ook in het Nederlands vertaald.

Hoewel het hier een roman betreft die zich in de nabije toekomst afspeelt heeft ze me van het begin af aan zeer veel leesgenot gegeven. Ik ben niet zo’n liefhebber van mogelijk op de loer liggende science-fiction maar daar was in deze roman nauwelijks sprake van. Best voorstelbare beschrijving van onze toekomst over pak weg 50(?) jaar? Alhoewel ik een dergelijk beeld niemand toewens trouwens.

Clarissa

Het verhaal heeft als hoofdpersoon de schrijfster Clarissa, die zowel Frans- alsmede Engelstalig is opgevoed. Leuk niet onbelangrijk detail in het verhaal, niet in de laatste plaats omdat de Rosnay zelf ook in beide talen werd opgevoed. Clarissa heeft als mens en vooral als schrijver een zeer grote interesse in het werk en leven van de schrijvers Virginia Woolf en Romain Gary.

Na een roerige periode in haar leven waarin ze van haar tweede man is gescheiden, betrekt Clarissa een penthouse in een complex met uitsluitend andere kunstenaars. Het appartement is voorzien van de allernieuwste en technische snufjes zoals bijvoorbeeld een digitale assistent. Deze assistent is door Clarissa Mrs. Dalloway genoemd, naar een personage uit de boeken van Woolf.

Al vrij snel nadat Clarissa het penthouse heeft betrokken begint ze zich er minder op haar gemak te voelen. Ze heeft voortdurend het idee bespied en afgeluisterd te worden en ze hoort vreemde geluiden. Nadat ze merkt bij haar dochter niet echt begrip te krijgen voor haar gevoelens krijgt ze uit onverwachte hoek hulp. En wel in de vorm van de door haar zo geliefde kleindochter Andy.

Clarissa moet met zichzelf en vooral met de breuk met haar ex-man aan de slag om haar verwarde gevoelens de baas te worden. Daarnaast probeert ze de echte bedoelingen van de organisatie waarvan ze haar appartement heeft gehuurd, CASA, te achterhalen.

Bloemen van de Duisternis is een boeiende roman waarin drie generaties vrouwen voorbij komen in een toekomstig Parijs. Het onderwerp kunstmatige intelligentie is een thema dat ook mooi belicht wordt in dit verhaal met een zo mooie romantische afloop.