Review: Bloemblad van Zee van Isabel Allende

Bloembad van zee Isabel Allende

Boekrecensie Bloemblad van Zee van Isabel Allende (1942, Chili). Allende is de achternicht van de voormalig socialistische president Salvador Allende die Chili regeerde van 1970 tot 1973. Aan zijn regeerperiode kwam abrupt een eind door de militaire staatsgreep van Pinochet, waarna Chili in een dictatuur veranderde.

In Bloemblad van Zee word je door Allende meegenomen op een literaire reis door de twintigste eeuw van eerst Spanje en later het Zuid-Amerikaanse Chili. Het is een historische roman geworden waarin een stuk van de geschiedenis van genoemde landen verweven word met de levens van voornamelijk de families Dalmau uit Spanje en de Chileense familie Del Solar. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door regels uit gedichten van Pablo Neruda, ChiliÔÇÖs meest bekende      20e eeuwse dichter.

Ik heb de laatste paginaÔÇÖs van het boek net uitgelezen en ben bijzonder onder de indruk van het verhaal en de stijl waarin Allende het heeft geschreven. Je kruipt als het ware in de huid van de personages en beleeft samen met hen de geschiedenis. De wreedheden zijn ongelofelijk goed beschreven en ze worden van ronde hoekjes voorzien door de liefdesrelaties en vriendschappen tussen de verschillende personages. Het boek is zo geschreven dat je parallel aan elkaar beide families leert kennen.

Bloembad van Zee van Isabel Allende

Het verhaal begint in het Spanje van de jaren 30 waarbij de republiek omver wordt geworpen door Franco en het land in een dictatuur veranderd. Vele Spaanse aanhangers van de republiek, waaronder de familie Dalmau, zien zich genoodzaakt het land te ontvluchten. Terwijl de jongste zoon als strijder wordt vermist, probeert de oudste, Victor, zich als aankomend dokter in een veldhospitaal overeind te houden. Als hij met zijn blote handen het hart van een stervende soldaat weer op gang weet te brengen maakt hij indruk op .

Tegelijkertijd ontvlucht de weduwe Dalmau, met in haar gezelschap haar zwangere schoondochter Roser, Spanje via een barre tocht door de winterse Pyrenee├źn. Onderweg raakt Roser haar schoonmoeder kwijt en is ze volledig aangewezen op de hulp van haar gids.  In Frankrijk aangekomen beland ze in een vluchtelingenkamp waar ze onder barre omstandigheden moet zien te overleven. Ze baart in die tijd haar zoon Marcel en word liefdevol en zorgzaam opgevangen door een quaker echtpaar.

Exodus op de Winnipeg

Als haar man Guillem sneuvelt in de strijd weet zijn broer Victor zich met Roser te herenigen en worden ze uitgekozen om met het schip de Winnipeg als vluchtelingen te worden opgenomen door Chili. Deze exodus is mogelijk geworden door een lobby van de in Chili zeer populaire dichter, Pablo Neruda. Hiermee combineert Allende bestaande en fictieve personen op een mooie manier in haar historische roman.

Ze laten Europa achter zich aan het begin van de overheersing van het Nazisme van Hitler en moeten een leven zien op te bouwen in het voor hen tot dan toe nog onbekende Chili. We zien de verschillende karakters elk op hun eigen manier omgaan met alle veranderingen en emoties die met de gedwongen emigratie samen gaan. Roser, sterk en optimistisch met als motto altijd vooruit te kijken. En Victor met een meer in zichzelf terug getrokken strijd met gevoelens van heimwee en zich niet ergens voelen bij horen….

Thema van de vluchtelingen

Wat ik zo mooi aan het verhaal vind is dat Allende er wat mij betreft wonderbaarlijk mooi in slaagt om de geschiedenis zo mooi in haar boek samen te brengen met echte romantiek. Ook weet ze een fantastisch goede impressie weg te zetten hoe het geweest moet zijn om in die tijd te wonen en leven in een land zoals Chili. Ook komt het thema van vluchtelingen voor geweld en onderdrukking, wat ook nu nog zo actueel is, knetterend goed uit de verf.

Voor de liefhebber een meer dan verdiende 5 sterren classificatie!

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van In Hechtenis van Nicci French ook zeker even!