Review: Regels van het Spel van Jilliane Hoffman

Boekrecensie: Regels van het Spel van Jilliane Hoffman

Voor mij een eerste  en meteen goede kennismaking met deze Amerikaanse schrijfster, Jilliane Hoffman. Ze publiceert boeken sinds 2004 nadat ze eerder rechten heeft gestudeerd en 5 jaar als assistent aanklager gewerkt heeft. Bovendien is Hoffman enkele jaren verbonden geweest aan een handhavingsinstantie met als specialiteit het onderzoeken van de georganiseerde misdaad. En dat kun je zeker in de Regels van het Spel terug vinden!

In dit boek staat de als keihard bekend staande assistent-aanklager C.J. Townsend centraal. Al heel vaak heeft ze zware criminelen de hoogst mogelijke straffen kunnen laten opleggen. Door haar onderzoeksmethoden en de goede samenwerking met de politie weet ze steeds onweerlegbaar bewijs boven water te krijgen.

Seriemoordenaar en verkrachter

Dat die carri├Ęre ook een keerzijde heeft merken we als we in het verhaal de geschiedenis lezen over de seriemoordenaar en verkrachter, Bill Bantling,  die door C.J. ook achter de tralies is gezet en zelfs tot de dood is veroordeeld. Waarbij het een saillant detail is dat C.J. zelf ook een slachtoffer is van Bantling! Dan weet deze gewetenloze gewelddadige crimineel tijdens een transport van gevangenen te ontsnappen en verneemt nooit iemand nog van hem. Of weet C.J. soms meer….?

Brengt ons terug naar vandaag, enkele jaren later, C.J. is net teruggekeerd vanuit Chicago samen met haar man Dominique, voormalig rechercheur. Ze heeft haar werk op het kantoor van de district-attorney net weer opgepakt als ze betrokken raakt bij de zaak van het onthoofde lichaam van een jonge vrouw in Miami. En dan blijkt de assistent-aanklager al tot over haar oren in een priv├ę-onderzoek te zitten naar een online platform van snuff-movie producenten. Heeft een en ander met elkaar te maken?

Een heerlijke eigentijdse thriller, goed spannend en meeslepend en duidelijk geschreven door een ervaringsdeskundige. Een absolute aanrader voor de liefhebbers van dit genre.