Review: Kurkuma is dat goed voor je?

Kurkuma poeder of als voedingssupplement

Review: Kurkuma als voedingssupplement is dat goed voor je? Helpt het bij afvallen, geeft het bijwerkingen wat voor effect geeft het op de lever. Is het in poedervorm beter dan als voedingssupplement?

Kurkuma poeder en gesneden kurkuma wortel

Kurkuma is een woord dat ik steeds vaker tegenkom. Op allerlei vlakken; Kurkuma helpt beter te presteren. Het word in verband gebracht met afvallen, het is gezond, ontstekingsremmende functie. Het zou helpen bij slapeloosheid. 

Dus een ‘Wonderkruid’?
Ik ga wat meer uitleg geven wat Kurkuma is, waar het vandaan komt enzovoort. Lees het op je gemak door en doe ermee wat jij denkt dat goed voor je is. Ik wens je veel leesplezier.

Inhoudsopgave

Wat is Kurkuma?

Dit is een Indiase geelwortel. Deze komt voort uit de plant Curcuma long. Deze wortel bevat bevat de stof curcumine. In India komt het grootste gedeelte van de Kurkuma vandaan. Dit kruid heeft een heel sterke gele kleur en smaak.

De wortel word voor meerdere doeleinden gebruikt. Het word vanzelfsprekend veel gebruikt in curry gerechten. Maar ook word het gebruikt als kleurstof om andere kruiden te kleuren.

Ook kun je er heel goed je rijst gerechten mee kleuren of je kunt het ook als kleurstof gebruiken voor inkt.

In Indonesië worden naast het verwerken van de wortel ook de bladeren gebruikt in de keuken.

En in Thailand bijvoorbeeld worden de scheuten ook gegeten als een soort groente.

Hoe smaakt het?

Kurkuma wortel lijkt heel erg op gember wortel. Alleen is deze wortel wat fijner van structuur. En in tegenstelling van de gemberwortel die wit van kleur is is deze wortel oranje gelig van kleur.

De smaak lijkt een beetje op die van gember. Alleen is deze wortel wat kruidiger en een klein beetje bitter en ook een heeft ook een peperige smaak.

Het kurkuma kruid word ook gebruikt in mosterd, dus als je dit kruid proeft doet het ook denken aan mosterd.

Waarom is het zo gezond?

Ga je beter presteren van Kurkuma? Kurkuma is gezond, sommige beweren zelfs super gezond. De plant word ook wel het gouden kruid genoemd. In kurkuma zitten enorm veel mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, kalium en zink. Ook bevat kurkuma veel vitamine, waaronder B5, B6, B12 ook C,D,E en K is veelvuldig aanwezig.

Vrouw aan de  kustlijn springend in de lucht. Op de achtergrond golven van de zee.

Waar is Kurkuma goed voor?

#1. Het zit boordevol antioxidanten

Antioxidanten ( bepaalde vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen) zijn belangrijk voor onze gezondheid want die zorgen ervoor dat vrije radicalen geen schade aanrichten in ons lichaam.

#2.  Kurkuma reguleert de menstruatie

Het verlicht de menstruatiepijn en zorgt voor een regelmatige cyclus. Vitamine C dat voorkomt in kurkuma helpt bij het vergroten van de hoeveelheid baarmoederslijmvlies. Hierdoor is de kans groot dat je ongesteld word.

#3. Het kurkuma kruid vermindert de effecten van astma

Er is geen bewijs dat het er tegen werkt. Maar volgens een nieuwe studie zou kurkuma helpen om astma onder controle
te krijgen. In de Aziatische landen word kurkuma al  eeuwen als medicijn gebruikt bij o.a. astma.

#4. Het bevorderd tevens de spijsvertering

Kurkuma helpt bij de vertering van vetten. Tevens is het ook goed voor minder winderigheid en een opgeblazen gevoel.
Het heeft ook een ontstekingsremmende werking.

#5. Kurkuma is ook goed voor de hersenwerking

In Californië is er door een aantal wetenschappers een onderzoek geweest bij oudere mensen. Deze hebben een hoge dosis kurkuma toegediend gekregen door middel van een voedingssupplement. Hieruit is gebleken dat de geheugenfunctie met een aanzienlijk percentage was gestegen. Omdat kurkuma ontstekingsremmend werkt en de ziekte van Alzheimer in verband word gebracht met hersenontsteking. Zou dit elkaar kunnen helpen.

#6. Eczeem en kurkuma

In het geval van eczeem kan kurkuma helpen tegen de jeuk die eczeem veroorzaakt. Het kan de huid tot rust brengen en hierdoor gaat de huid er ook beter uitzien.

#7. Slapen en het gebruik van kurkuma

Kurkuma heeft een positieve invloed op de hersenfunctie. Wat vaak het probleem is bij slapeloosheid is een te hoge aanmaak van het stresshormoon cortisol in de hersenen. Door de inname van kurkuma word het cortisol gehalte verlaagd.

Wat kunnen bijwerkingen zijn?

Zoals met veel zaken is teveel van iets nooit goed. Mijn moeder zegt altijd:

Overal waar te voor staat is niet goed, alles met mate?!

4 maatschepjes waarvan de bovenste is gevuld met kurkumapoeder.

Zo is het dus ook met Kurkuma, als je grote hoeveelheden inneemt kun je bijwerkingen ervaren. Wetenschappers zeggen dat je in principe tweemaal daags 500 milligram (gedurende 30 dagen)

Kunt innemen zonder last te krijgen van bijwerkingen.
Dit zal zeker van mens tot mens verschillen. Dus luister gewoon naar je eigen lichaam jij kent dat het beste.

Waar kun je last van krijgen bij het nemen van kurkuma?

  • Bij grote inname leverschade
  • Allergische reacties
  • Darm klachten
  • Maag klachten
  • Last van spijsvertering

Hoe kun je kurkuma gebruiken?

Zoals je inmiddels na het lezen van dit alles zul je begrijpen dat het verwerken van kurkuma in Aziatische gerechten heerlijk is. Het krijgt door het gebruik ervan ook een mooie geel oranje kleur. 

Vanzelfsprekend kun je je vis en kip gerechten er ook heerlijk mee op ‘spicen’. Want zowel kerrie, curry of ras el hanoet bevatten allemaal kurkuma.

In je dressing voor de sla kun je ook kurkuma verwerken. Als je wat citroensap, (olijf)olie, zout, peper en kurkuma en ook een schepje honing heb je een heerlijke pittig zoete dressing.

Ook in een Smoothie is het heerlijk. Je kunt het gewoon aan je favoriete smoothie toevoegen. Alleen zal de smaak dan wel wat pittiger zijn.

Thee maken is erg simpel. Je voegt in het kokende water een theelepel gemalen kurkuma, extra-vièrge olijfolie, snufje gemberpoeder, citroensap beetje honingzeezout en een snufje zwarte peper toe. Goed door roeren en warm opdrinken.

Golden Milk

Kurkumamelk word ook wel Golden Milk genoemd. Dit komt natuurlijk door de goudgele kleur. In dit recept zit kurkuma, melk, kaneel en gember. Deze ingrediënten warm je samen op.

Het is een remedie om ziektes af te wenden en je immuniteit te versterken. Daarnaast is het ook nog eens een lekker drankje voor het slapen gaan. Dan heb je twee vliegen in één klap.

Kurkuma voedingssupplement

Er zijn vele soorten kurkuma supplementen op de markt. Zorg altijd dat je jezelf goed informeert voordat je een voedingssupplement koopt en gaat gebruiken. 

Gebruik het in normale hoeveelheden en overleg met vakkundige mensen over het gebruik van voedingssupplementen. 

Afvallen bij het gebruik van kurkuma

Het kan helpen bij afvallen. Uit onderzoek (bij dieren) is gebleken dat het zorgt voor een stabiel bloedsuikerspiegel. Koolhydraten worden hierdoor niet opgeslagen als vet.Omdat het een pittige smaak heeft verhoogt dit de stofwisseling. Zo verbrand je meer calorieën.

Vanzelfsprekend moet je om af te vallen voor een goed voedingspatroon zorgen. Het soort voeding en het aantal calorieën wat je binnen krijgt moet goed zijn.  Het is duidelijk dat vermindering van voedsel en vetoname van grote invloed zijn om af te vallen. Het kan hierin een bijdrage bij leveren samen met beweging en de juiste voeding. 

Kun je Kurkuma rauw eten?

Tot slot een heel belangrijk punt kurkuma kun je NIET rauw eten. Wil je het eten gebruik dit bij voorkeur in poedervorm. Als je de wortel wilt gebruiken moet je deze eerst koken of bakken.

Conclusie 

Wees verstandig als je Natuurlijk wilt Presteren met Kurkuma!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *