Review: Dodelijk dichtbij van Jonas Mostrom

Boekrecensie over het boek Dodelijk Dichtbij van Jonas Mostrom

Misschien in ons land nog niet zo bekend, maar al wel een hele reeks aan boektitels achter zijn naam, Jonas Mostrom. Deze oorspronkelijke geneeskunde-student en thans huisarts schrijft weer zo lekker Scandinavisch spannend. En dat komt zeker tot zijn recht in deze oersterke thriller!

Hoofdpersoon in dit verhaal is psychiater Nathalie Svensson, werkzaam in een ziekenhuis in Stockholm en tevens assistent van de rijksrecherche in een daderprofielgroep bij ernstige delicten. Na een scheiding van haar man Hakan woont Nathalie deels op haar appartementje in Stockholm en deels in Uppsala wanneer ze de zorg over haar 2 kinderen heeft.

Alle remmen los!

Na jaren in een eentonig en beklemmend huwelijk laat Nathalie nu alle remmen los en heeft ze regelmatig one-night stands met verschillende mannen die ze in de kroeg oppikt. Als we met haar kennis maken heeft ze net een avondje stappen achter de rug als ze op weg terug naar haar appartement een sms’je krijgt van een van haar eerdere veroveringen, de bekende acteur Rickard Ekengard. Hij wil met haar afspreken en ze besluiten elkaar te treffen op het Karlaplan, een park in Stockholm.

Nog voor dat ze elkaar kunnen spreken wordt Rickard echter neergeschoten en door zijn belager in de fontein gegooid. Dodelijk gewond probeert Nathalie nog om Rickard te redden maar het mag geen baat hebben. Na een onduidelijk laatste uitspraak sterft Rickard in haar armen en al meteen moet ze denken aan haar vroegere man, Adam, die 10 jaar geleden op haast identieke wijze om het leven is gekomen.

Verstrikt in een pijnlijke geschiedenis

Nathalie besluit zelf op onderzoek uit te gaan waarbij ze min of meer de hulp krijgt van haar vriend, de rechercheur Frank. Al heel snel wordt het duidelijk dat er een waar netwerk aan gebeurtenissen uit het verleden achter de moord op haar minnaar ligt. Als Nathalie dan ook nog van een onbekende dreigberichten krijgt via sms en ze bovendien het gevoel heeft dat ze word achtervolgd blijkt ze verstrikt te raken in een zeer pijnlijke geschiedenis……

Een heel goed geschreven thriller waarbij je zin hebt om het hele verhaal in 1 ruk uit te lezen. Er zit een lekker tempo in het verhaal en de schrijver zorgt ervoor dat je geen enkel moment afdwaalt. Of misschien toch af en toe in de, wat mij betreft, al te uitvoerige beschrijvingen van straatnamen en locaties waar het verhaal zich afspeelt?!

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van In Hechtenis van Nicci French ook zeker even!