Boekrecensie Kastanjahove van Tommie Niessen

Kastanjehove Tommie Niessen

In het genre Feelgood deze keer het boek Kastanjehove van Tommie Niessen. Het is zeker niet mijn favoriete genre maar het feit dat de auteur zijn ervaringen met werken in de zorg in het boek verwerkt maakt het verteerbaar voor mij.

Nadat Niessen bekendheid kreeg met zijn blog op social-media waarin hij zijn ervaringen deelt heeft hij inmiddels drie boeken geschreven. Kastanjehove is het dit jaar uitgekomen derde boek na de eerder verschenen titels ‘Tommie in de zorg’ en ‘Tommie in gesprek’. De boeken worden steeds in samenwerking met een andere auteur uitgebracht.

Ouderencentrum Kastanjehove

Deze roman gaat over de negentienjarige Thomas die niet goed weet wat hij met zijn toekomst aan moet. Nadat zijn relatie met Anoek op de klippen is gelopen woont hij noodgedwongen weer thuis bij zijn moeder.Na verschillende opleidingen heeft hij zich op advies van zijn moeder maar aangemeld voor een opleiding in de zorg. Hiervoor moet hij stage gaan lopen bij het ouderencentrum Kastanjehove.

Al op de eerste dag zien we hoe gedemotiveerd Thomas is als hij amper op tijd uit zijn bed weet te komen. Zijn moeder moet praten als Brugman om hem in beweging te krijgen. Op weg naar het tehuis gaat Thomas nog even bij de begraafplaats langs waar zijn geliefde opa rust. Hij blijkt een sterke band met zijn grootvader te hebben gehad die meer een vader voor hem was dan zijn echte vader of zijn stiefvader.

Meneer Joop

Op zijn eerste dag van de stage blijkt al snel dat er van alles aan de hand is in het zorgcentrum. Verzorgende en verpleegkundigen zetten zich af tegen alle regels en administratieve rompslomp opgelegd door de directie en het management. Bewoners maken zich ernstig zorgen over een op hande zijnde verbouwing. Hier tussendoor moet Thomas zijn plaatsje weten te gaan vinden.

Met enkele van de bewoners weet Thomas prima contact te maken en leert hij steeds meer over hun behoeften en gevoelens. Vooral de band met meneer Joop, die Thomas aan zijn opa doet denken, werkt hieraan bij. Zo zeer zelfs dat hij hierdoor geïnspireerd raakt en een plan bedenkt waarmee de verbouwing misschien soepeler kan verlopen voor de bewoners.

Nogmaals, niet mijn favoriete genre maar voor dit boek maak ik graag een uitzondering. Schrijver Tommie Niessen weet op een romantische en soms ook komische manier te verhalen over veel problemen in de oudere- en palliatieve zorg. Waar lopen zorgmedewerkers tegenaan, hoe gaat het managementen om met ook aan hen opgelegde regels en bovenal wat heeft dit alles voor consequenties voor de zorgvragers?

Een prima boek om tussen twee zwaargewichten door te lezen en hopelijk weet Niessen hiermee meer jonge mensen te inspireren en te kiezen voor een loopbaan in de zorg!