Boekenrecensie De Kooi van Marcel van de Ven

De kooi Marcel van de ven

De Kooi van Marcel van de Ven is een boek over het leven van een undercover-agent bij een de meest geheime afdelingen van de Nederlands politiediensten. Marcel van de Ven schrijft vanuit zijn eigen ervaringen een uiterst boeiend en openhartig boek over zijn ervaringen. Hij weet dit op een zodanige manier te brengen dat je zelf bijna aanwezig bent bij de meest geheime politie-operaties.

Na de IRT-affaire van 1993 en het daarmee uiteenvallen van het Interregionale Recherche Team bestond er grote behoefte aan een nieuw orgaan met verregaande onderzoeksbevoegdheden. De wet BOB trad in werking en dat maakte de weg vrij voor een nieuwe ondergrondse politie-eenheid.

Jason Bourne films

Al langer op zoek naar een nieuwe uitdaging wordt van de Ven geselecteerd voor een keiharde opleiding tot speciaal agent. Als je van de Jason Bourne films houd kom je aan je trekken! Marcel gaat werken voor de nieuwe afdeling die zelfs bij de meeste politiemensen niet bekend is en die zeer gespecialiseerde acties gaat uitvoeren. Hierbij is loyaliteit naar elkaar en opoffering voor het hogere doel noodzakelijk.

Veel van de acties die door van de Ven en zijn collega’s worden uitgevoerd maken deel uit van grotere onderzoeken. Vaak weten ze zelf niet waar ze precies aan werken maar lezen de resultaten in de media. Acties tegen de georganiseerde misdaad, liquidaties, terrorisme-bestrijding maar ook verkrachtingszaken zijn onderdeel van het werk.

Uitputtingsslag

Marcel van de Ven weet op een boeiende manier over zijn werk te schrijven, De Kooi leest bijna als een soort jongensboek! Het werken bij de afdeling die gehuisvest is in een soort bunker, De Kooi, vraagt het uiterste van de speciaal agenten. Ze staan ongeveer 24 uur per dag en 52 weken per jaar paraat. Een ware uitputtingsslag! Voor een privé-leven is nauwelijks ruimte en uiteindelijk doet dat hem dan ook de das om.

Wat de schrijver met dit boek heeft willen bereiken is een inkijkje in het werk van ‚Äės lands meest geheime dienst en zijn agenten. Ook probeert hij hiermee te laten zien hoe trots hij is op het werk wat hij en zijn collega‚Äôs jarenlang hebben gedaan. Werk wat nu nog steeds door mensen met een groot gevoel voor rechtvaardigheid en plichtsbesef onder de meest gevaarlijke omstandigheden wordt uitgevoerd.

Dat je het maar weet dat er mensen zijn die alles op willen geven voor jouw en onze veiligheid! De Kooi van Marcel van de Ven is een aanrader voor degene die graag meer wil weten over onze eigen ‚ÄėSecret Service‚Äô!¬†

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van Het echte leven van Adeline Dieudonné dan zeker ook even!