Boek recensie: De cursus van Elvin Post

Elvin Post de cursus

Deze week in de Boekenrecensie De cursus van Elvin Post.

De Nederlandse schrijver Elvin Post debuteerde in 2004 met zijn eerste boek, Groene Vrijdag. Sindsdien zijn er vele gevolgd waarvan enkele ook vertaald zijn in bijvoorbeeld het Spaans, Frans en Duits. De Cursus is het in 2021 verschenen 11e boek van de hand van Elvin Post.

Schrijverscursus

Carol besluit na heel veel wikken en wegen zich in te schrijven voor een schrijverscursus. Deze wordt gegeven door de succesvolle bestsellerauteur Victor Aster. Om deel te nemen aan de cursus reist ze naar het priv├ę eiland van de auteur, Big Rock Island, net voor de Canadese kust. Het gebruik van mobieltjes en laptops is niet toegestaan, WiFi is niet beschikbaar.

De 9 cursisten verzamelen zich op vrijdagochtend voor een overtocht met de particuliere veerboot die hen de week erop weer zal ophalen. Het betreft een gemêleerde groep mensen met elk hetzelfde doel; het leren schrijven van een boek! Vanwege de hoge inschrijvingskosten, 20.000 dollar, zijn ieders belangen groot. Bij aankomst op het eiland ontstaat er een kleine woordenwisseling over het feit dat Aster aangeklaagd zou zijn voor de vermeende mishandeling van zijn ex-vrouw.

Gevallen of geduwd?

Post weet op een vlotte manier de verschillende karakters te beschrijven en dan kunnen we aan de slag met De Cursus. Al na de eerste dag komt een van de deelnemers niet meer opdraven voor de middagsessie. De volgende dag word zijn levenloze lichaam gevonden op het eiland onder aan een 40 meter hoge klif.

Als dan de andere ochtend ook nog de assistent van Aster doodgeschoten in zijn kamer gevonden wordt slaat de vertwijfeling toe. Zeker omdat hij de enige is die contact kan maken met het vasteland!? Victor Aster wordt op de hoogte gebracht en dan begint het speculeren over de dader. Op het eiland is verder niemand buiten de cursisten en de schrijver meer aanwezig.

Speculeren over de ware toedracht

Net zoals voor de cursisten is het ook voor mij als lezer heel lang niet duidelijk wie er nu achter zit.  Is het Victor Aster zelf, klopt het dat hij toch zijn vrouw wat heeft aangedaan? Of bevindt er zich  onder de cursisten een boze fan met wraakplannen? Misschien de veerbootkapitein met zijn criminele achtergrond en akelige litteken?

Post slaagt er met De Cursus uitstekend in om een lekkere thriller neer te zetten. Het verhaal heeft een vlot verloop en karakters worden voldoende uitgespit. Genoeg spanning om een thriller te mogen worden genoemd, al stuiter je niet echt van je stoel van de sensatie. Lekker voor op een zomerse middag in je strandstoel en derhalve het aanschaffen meer dan waard!

Wil je nog een spannend boek lezen? Lees de review van  Stille Schreeuw van Angela Marsons ook zeker even!